Generální oprava - druhá etapa (2005)
Tato etapa byla rozdělená na tyto části:
|
|
|
1. Západní fasáda
|
|
2. Východní fasáda
|
|
3. Interiér
|
|
4. Zlacení
|
Západní fasáda
Na západní straně vnějšího pláště byla omítka už v takovém stavu, že ji bylo
nezbytné odstranit a nahradit novou. Na mnoha místech se ve zdivu objevily trhliny, které
byly vyčištěny od nepevného materiálu, vyplombovány a zpevněny rabitzovým pletivem.
Po standardní opravě omítky bylo štukové jádro ještě přetaženo povrchovým
jemným vápenným štukem.
Už při opravách minulého roku byla odhalena závada na opěrné zdi vstupního
schodiště do sklepa pod kaplí. Zdivo opěrného systému vykazovalo značný stupeň zasolení.
Cihly se počaly rozpadat. V důsledku toho při zahájení letošních oprav došlo k zřícení části
zdi.
Aby nedošlo k dalším nevratným změnám a poškozením kaple nebo dokonce k
narušení statiky celé stavby, přistoupili jsme k sanaci a následnému vybetonování opěrného
systému. Nové zdivo kopíruje původní půdorys. Při výběru materiálu se však přihlíželo k tomu,
aby se lépe vypořádal se vzlínající vodou.
Dřevená nástavba nad schodištěm byla nevratně poškoze na hnilobou a vzhledem
k tomu, že nebyla původní, bylo rozhodnuto ji nahradit. Při odstraňování starého zdiva došlo
k zničení plechové stříšky, která již vykazovala značnou míru opotřebení. Byla vyměněna za
novou ze stejného materiálu. Původní, ještě dobře zachované kovové nosníky byly po očištění
opískováním opět použity.
Novou konstrukci oplocení schodů nyní tvoří mříž kopírující kubistické
tvarosloví z oplocení objektu. Autorem návrhu schváleného NPÚ je Pavel Novák. Mříže
realizovala podle návrhu klempířská dílna Jiřího Klapače.
Při opravě vnějšího pláště kaple byly také obnoveny vešeré elektrické rozvody pod omít kou.
Nové vnější osvětlení kostela je vybaveno světelnými čidly.
Závěrečná trojfázová patinace dbala na jednotnou barevnost v souladu s dříve
restaurovanou přední fasádou.
Východní fasáda
Na východní straně kostela, jejíž omítka byla obnovena při loňských
opravách, byla ještě dodatečně provedena trojfázová patinace. I zde se barva přizpůsobila těm
dříve restaurovaným částem fasády.
Interiér
Při podrobnější prohlídce fabionu z lešení se prokázalo mnohem větší
poškození, než se původně předpokládalo. Co zdola vypadalo jako nepatrné praskliny v povrchu,
prokázalo se zblízka jako hluboké trhliny rozpadající se štukové vápenné hmoty.
V minulosti byl fabion z povrchu několikrát opravován. Při rekonstrukci v
šedesátých letech se však stavitelé dopustili vážné chyby. Při opravě používali sádrové
bandáže, které v důsledku chemické reakce pozvolna rozkládaly celý fabion. Tam, kde se fabion
zdánlivě dobře dochoval, například nad varhanami, ve skutečnosti zůstala pouze tenká vrstva
bandáže.
Pod ní chemická reakce kyselé sádry se zásaditým vápenným pojivem omítku
téměř beze zbytku rozpustila. V místech, kde byly při opravě roku 1992 bandáže odstraněny,
začaly se části omítky uvolňovat a odpadaly na zem, což vážně ohrožovalo provoz modlitebny.
Když se k těmto technologickým chybám z minulosti přidalo i zatékání střechou, hrozila
katastrofa. Nejprve bylo nutné odstranit všechny nepevné a rozpadající se části
omítek.
Po fixaci pětiprocentním vodným roztokem přípravku Sokrat, byl vytvořen
kovový spletenec armatury, jenž má za úkol zpevnit a staticky spojit jádrovou omítku s prkny
podhledu.
Po vyplnění prostoru armatury vápennou jádrovou omítkou z hašeného vápna a
ostrého říčního písku se postupně vrstvila vápenná malta až do konečného tvaru 5 millimetrů
pod povrch konečného tvaru fabionu.
Na povrch opraveného fabionu přišla opět bandáž - jemná silonová textilie
propojená směsí vápna, malty a jemného písku.
Teprve po tomto technicky náročném zákroku, který byl mnohem rozsáhlejší než
se původně předpokládalo, bylo možné začít s opravou malby zničené trhlinami a zatékáním
vody.
Zároveň se čistily mřížky a větrací šachty, jež představují zajímavý
pozůstatek řemeslné dovednosti minulých dob s velkou zálibou pro technický detail.
Zlacení
Po opravě fabionu bylo možné přistoupit i k obnově kalicha a plastického
nápisu nad kazatelnou.
Sondy odhalily jednotlivé barevné vrstvy z minulosti. Očištěním písmen bylo
prokázáno původní zlacení velmi kvalitním bronzovým nátěrem. Kromě toho se objevily i
zajímavé stopy, které nám dávají nahlédnout do původních návrhů a dodatečného pozměnění
některých detailů písma.
K rozhodnutí pro obnovení zlacení nápisu i kalicha došlo nejen na základě
výsledků sondy. Důležitá byla i řada obecných úvah. Zlacení bylo zřejmě součastí původní
koncepce architekta Emila Králíčka. Oproti tomu zacházení s tolik diskutovaným i
komunistickou propagandou zneužívaným úslovím při jedné z pozdějších oprav - totiž jeho
zabílení, nejen narušilo rovnováhu celkové komposice tympana čelní stě- ny kaple, ale také
vytvořilo jistou nejednoznačnost, kterou lze sotva pokládat za uspokojující vypořádání se s
dobovou podmíněností nápisu. Na druhé straně obavy z možného neporozumění nápisu nejsou
opodstatněné. Vzhledem k tomu, že pozorovatel se nachází v kostele, ve stánku Božím, bude pro
každého čtenáře zřejmé, že tato slova mají především náboženský význam: Nikoliv každá pravda,
ale jedině Boží pravda zvítězí.
Při obnově zlacení ve vnitřních prostorách kostela se vybralo ne lístkové
zlato, nýbrž slitina Metal. Postup vypadal takto: Povrch byl obroušen a povrchově uzavřen
opakovaným nátěrem červeného šelaku. Následuje nátěr Mixtionu, zvláštní fermeže, která
vykazuje pro tento účel velmi výhodné materiálové vlastnosti. Dříve se používalo pro takové
účely často lněný olej. Výhoda Mixtionu spočívá v tom, že proschne úplně stejnoměrně za
předem určenou dobu. Když nastane pravý čas, přikládá pozlacovač plátky zlata, nebo metalu, a
ty ulpívají na ještě ne zcela zaschlé vrstvě lepu. Úplným zaschnutím dojde k dokonalému
přilepení vrstvy zlacení. Ta je posléze zaleštěna jemným štětcem. Povrch je na závěr uzavřen
vrstvou bílého šelaku.